Tuesday 1 April 2008

Leman Pengidup

Maia ke jenuh aku selalu maca magazines. Pemaioh ke dibaca, aku rindu amat maca "kata Editor" ba majalah Glam ditulis editor ia-Wirda Adnan. Dudi meda gambar fashion ka macam2 dulu maca ba kata editor.

Utai ka ditulis ia dia amat-amat ngasuh untak aku befikir engau rasional. Tiap-tiap bulan sigi bisi ningal ka pesan kena ngingat ka kitai lebih agi ngagai kitai ka indu. Ba edisi bulan febuari laban ka maia valentine day ia ngena tajuk Deklarasi Cinta. Ia nyerita ka pasal pengidup kitai ke melaki bini. Ditu aku quote sekeda ari utai ka ditulis ia

"Alam, rumahtangga dibina berputik daripada cinta. Dalam perjalanannya, kita dikurniakan putera puteri, kita juga berkongsi dua hati. Mengharungi seterusnya, penuh ranjau dan duri dan silap-silap membakar diri. Jadi tolong ingatkan diri sendiri, cuba menjadi isteri (pertamanya pada sayalah, berdikari). Ini demi masa depan sendiri. Banyak isteri teraniaya malah dizalimi suami sebab terpaksa 'menyerah' diri atas apa jua pelakuan suami, sebab segalanya bergantung pada suami; tidak tahu memandu, tidak biasa ke pasar raya, malah baju sendiri pun dibeli suami selain tidak punya pendapatan sendiri. Saya tidak kata, anda semua mesti keluar bekerja, cuma jangan bungkus sahaja kepandaian atau bakat. Mendidik anak menjadi bijak pandai, anak itu pasti jadi pembela. Menjadi ahli sukarelawan, menyumbanh masa dan tenaga insya-Allah satu waktu jika anda memerlukan, pasti ada yang menghulurkan bantuan.Dan dalam kehidupan hati dan perasaan hanya diri semdiri sahaja yang boleh menyoal. memberi mahupun menolak. Kalau kita sayang pada janji dan delkarasi yang dibuat tadi, ia tercalit di hati mungkin, tetapi jangan terusan menyalakan perasaan, punah akhirnya"

3 comments:

Anonymous said...

Good one..thank you sharing Andan..nyau untak aku ga bepusin diatu hehe

Lyana said...

Respect and be wise with each other, nya tauladan idup melaki bini ba penemu aku, enda pia wai?

Indai Dara said...

debbbie - hehehe kepala fenin ko P.Ramlee

wai lyana amat munyi ko nuan nya