Sunday 15 June 2008

Apai



Profail apai aku

Nama: Wilson@Bartholomew Spegie

Umur: 65 taun

Pengawa: Katekis (1967-2002)
Urang Bumai-2003-diatu

Pemaioh anak: 5 (2 udah nadai) tingal 3-indu magang

Pemaioh ucu: 10 - 4 lelaki 6 indu


Entah nama kebuah ati ta gagit amat ka nulis ensera ngenang tudah apai aku. Engka setegal ka nyambut ari apai kini.

Apai aku urang ka nadai ngembuan pelajar sekula, tudah tua mina sekula nangka primary aja kelia laban ia anak tuai lalu sida semadi ia maioh ( 8 iku) tambah mega bisi menyadi aki aku engau 2 iku anak ia diau mega sebilek engau sida apai aku. Nyu nulong apai indai gawa kena nupi bala menyadi ia meh tudah tuai.

Tang tudah tuai benasit mimit laban ka bisi ngembuan kereja ka tetap tajapan gaji bangat mit. Aku nyu enda entu ingat baka ni ia tau begulai engau bala sida paderi ari gerija Katolik lalu dibai siida nya kereja nyadi katekis tudah tuai. Bisi indai nyebut bakani ia tau engau pengawanya tang aku ka nyu enda ingat.

Udah sebulan aku ada, kami ke Marudi laban dia meh bala sida ka nyadi katekis dianjung urang engau course setaun. Udah ke tembu course ia dianjung pulai kereja ba menua diri empu lalu kami diau di rumah panjai. Ari rumah panjai meh tudah tuai kereja bejalai ke pengarap engau sida paderi. Maia ke enda bejalai engai sida paderi ia bisi bekebun nanam lada, buah serta kereja getah. Engai enda kereja bansanya ga laban mesa ni ga elaun nyadi katekis maianya ti enda salah aku mina ka RM80 aja. Nyu taun 1973 baru kami pindah ngagai gerija ba pasar Tatau laban rumah katekis udah tembu digaga. Kasih tudah apai aku kebun lada ia baru ka meri asil nyu ditingal ka laban ka nitih ka pengawa.

Apai aku ukai mina rajin serta landik bekebun ia mega landik betukang. Laban anak nyu maioh (kami menyadi nyu 5 iku maianya tang menyadi aku ke tuai nadai agi mit lalu menyadii aku ka no 4 lelakii paraii biujang)) kena nambah ke gaji RM180 sebulan ia ngaga speedboard. Bisi ga bala ngodar n meli ari tudah tuai. Ti maia ke bejalai engau sida paderi ditingal ke dulu meh pengawanya. Nasit maia nya pemakai agi senang digiga asal tulang rajin. Apai kami sigi rajin begiga lauk - aku laban ka anak tuai sigi selalu engau ia nyala tauka mukat. Maia ia bejalai aku engau indai selalu ngabas pukat. Sigi pendiau anak rumah panjai ti nadai pengawa udah tengah ari sigi begiga ke sayur baka paku, kemidin, tubu, daun sabung serta maioh macam sayur kampung bukai. Ti pulai bejalai sigi maioh ga utai dibai ia pulai pemeri ari urang rumah panjai.

Pia mega apai aku sigi manah kaul engau urang bansa bukai baka sida laut engau cina. Kitai ke Iban enda ibuh sebut laban pengawa ia ka bejalai ke pengarap ngagai bala di menua ulu, sigi "pemus" meh urang tuai tu. Kaul ia engau bos ia (sida paderi) pan bakanya mega. Nya kebuah tudah tuai benasit amat ulih engau bala katolik bejalai ngagai menua Europe - Holy Year Pilgrimage 1975 (bala katolik ari Malaysiai n singapore). Ti enda ketegal pemanah Fr.Ben ti nyedia ka duit tambang ia kin nadai meh tudah tuai datai. Bendar amat tudah tuai ngagai perau ka dijual ngambi ka bisi duit belanja kena tudah ia kin.

Laban ka nginsap bendar amat seduai ia indai aku ngemadu kediri ketegal enda entu cukup belanja. Ketegal anak meh seduai ia ulih ngemadu kediri nginsap ngambi ke belanja insap ulih kena belanja bala anak. Indai aku naka pengulih meh nulong apai aku - laban ka diaui begulai engau sida paderi nemu ga sida ngidup ka katekis. Bini katekis diasuh nyadi tukang masak tauka tukang basu gari sida paderi.

Agi ingat aku maia surat tawaran ari U datai tusah amat ati apai aku laban ke enda cukup belanja. Nasit ga Bishop Anthony Lee nemu meri jaku runding ngagai apai aku ngasuh seduai ia indai aku bejual ba kantin sekula mission. Bepun arinya ekonomi kami sebilek nyu bisi nambah mimit. Laban indai ukai mina bumai tang mega bejual ba kantin sekula. Utai ka dijual pan maioh agi digaga diri empu enda ngiga modal maioh asal tulang rajin. Bendar apai bekebun ubi (laban kena ngaga kerepek ubi) laku amat dibeli nembiak sekula. Pia mega apai aku bisi engau urang nangkap kuntrik nebas rumput belah upis perintah engau swasta serta bisi ga bala ka ngelala ngasuh nebas ba rumah sida tiap2 bulan. Amat ga bumai tang enda entu maioh muai ari laban bala rumah panjai ke endur sida apai aku bumai sigi maioh meri sukung sereta nulong seduai (meri besai terima kasih ngagaii bala ba rumah panjai Bt.9 jalai Kubong Limbang). Tiap ngarap ke gaji tudah tuai kereja engau sida gerija nyampau meh cukup. Tiap bulan RM250 kirum ia agai aku tiap-tiap bulan maia aku nyambung pelajar ba U kelia taja nadai entu penatai pemisi tang engai ke anak merinsa sekula ko ia. Pemadu pemesai "pengorbanan" ia pemendar ka meri penyenang ka bala anak bini. Semua pengawa dikereja asal ukai ncuri tauka ngerumpak munyi ko laut semua pengawa ke halal

Pecaya ke enda kita gamar apai tuai ke ba atas dia kala ka dipasang urang nyadi nebi (mnyui ko ini aku nyebut YB) sampai ke ba taun pun tahun 1990an agi meh urang ngiga tudah tuai laban ka "pemus" kenu. Agi kami mit kelia tahun 70an nadai meh nemu nagang tang nasit siko paderi bisi meri kaunseling ngagai ia nya kebuah ia enda nyadi ngejung ke kami\i pindah ke limbang 1979. Taun 1990 kami sebilek sigi enda ngasuh - engai ke tudah tuai malu ngapa ukai bisi pemandai ngambi ke diketawa ka urang. Sigi ka pama-pama ga apai tuai tu ti bejaku ngelaban perintah menya (bisi sekali ia bejaku nanya nama kebuah nadai pemansang lalu menua kami maia menteri Dato CU nemuai ke rumah panjai kami ia tu tadi diiasuh bejaku ngari ke tuai rumah) tak pasal2 tudah tuai alu dibai bala CID tama ke bilek lalu diiwarning -nasit enda masuk ISA lalu jaku ia nadai pansut radio engi bala tuai rumah bukai bisi pansut.

Diatu tajapan nyu enda megai pengawa nyadi katekis tang apai aku sigi agi bejalai ke pengawanya laban bala rumah panjai ke semak kami ngambi ia nama beguna ka urang sembiang. Nemu ga bala ka ngasuh ia sembiang bisi nyua mimit sedekah pama meh ngambi kena ia meli minyak moto ai.

Apai aku tu puh amat munyii ku melayu "terlalu baik" engau anak menantu sigi sangup ia bekikis bulu betis. Kengka pemisi tudah tuai meh kena ia nulong anak menantu. Bala kami menyadi maia ka baru niri ka rumahtangga sigi apai aku meh ka nulong kena pala keretalah rumahlah. Nyentuk ka nulong bala menyadi aku tiap-tiap bulan laban ka enda entu cukup. Tang bisi menantu ia kedua nyu kelalu sampai kereta ka ditarit tudah apai aku meh ke nulong mayar laban kasih ka anak ucu. Nya pan enda nemu beterima kasih menantu ia sikunya sial nak mampus munyi ko melayu. Ingin muai antu sikunya ke batang lupar ngambi ke nyadi umpan baya. (kati enda munyi nya enda sedar diri meri bini anak makai pan enda cukup tang engai badu2 gila indu peiiiiiiiiiiii antu) Menantu ia ka sial nadai gunanya meh pemadu maioh muai duit tudah apai aku. Duit EPF ia sesuku sigi pulai ke sida menyadi aku sebileknya meh. Ka enda kasih ka ga ko ia(apai ak) Enti menantu ia nya kursus ke travelling ka alu meh menyadi aku talipaun ke rumah panjai minta agai seduaii ia ke belanja. Peiiiiii ti kitai ka bisi untak tu nemu berunding enda ngayah ke anak urang nemu diri diitupi apai urang). Biar seduai ia ngereja getah ngambi kena nulong melanja anak ucu. Urang di rumah panjai ke suntuk agi enda ngereja getah tang seduai ia sigi enda nemu off seagi ari manah. Di rumah panjai nyadi ke peransang bala anak menantu sereta bala ucu seduai ia bab ngereja getah. Lembau lembau pan nurun nama udah ninga moto 3 kuda apai aku bemunyi di pendaie nurun meh bala anak menantu sereta ucu ia nitih. Kadang-kadang nyu ka kelalu ga seduai ia gawa. Bejaku aku pan enda ga guna laban bisi aja saut seduai ia.

Apai aku kelalu nelap engau anak menantu sereta ucu. Agi ingat aku lebuh aku ke madah kediri badu kereja seleka jaku nganu enda meh. Enda baka indai aku sigi bendar nyeliah ke peluru berpandu ari indai. Kitai ga salah anu urang meh. Pia mega engau bala isan ia, bakani kati urang bejai ia ngumbai ia tu nya enda meh ia kiruh-asal aku enda ngelaya sida ko ia sereta utai ke disebut sidanya nadai ke amat kapa aku ngiruh diri ngelaban sida.

Tu meh sekeda ari tusun jaku aku senentang apaii aku berserimbai engau pengerami ngintu ari apai. Terima kasih ke pemadu besai ngagai apai aku kesemua utai ke udah diberi tauka disedia ka ia ngagai kami sebilek kelebih ngagai aku empu.

9 comments:

NelsonAntalang said...

Andan,Sinu ninga cherita pasal "Ari Apai" nuan to. Laban iya remind me of my late Apai who had a very similar profile as your father. Apai was also a missionary preacher (though Methodist), same pocket allowance of 180Ringgit (no gaji). He loves kids and every body. He was a renowned long boat builder at Kapit then. I will follow up with more postings later. Meantime please feel free to visit my blog.

Lyana said...

sama meh apai kitai, urang angkun ke pengawa gerija, wai.

jaku urang sepiak-sepiak, bisi ke sebana, bisi ke muji tauka nganu nya nadai kira. tang kitai empu lebih agi ngasai ke penelap serta pengangkun sida ia (baik nya apai tauka indai kitai) ka ngerat ke jalinan keluarga ia ngambi ke enda bepecah belah. tajapan siku dua dalam keluarga nya nadai mereti mimit ke 'pengorbanan' ke di luah sida ia, tak ka ngambi peluang ke pemanah ati nya lalu nadai kala meri balas budi, pan nadai diibuh ga sida ia.

rindu maca post kenang nuan tu, manah amat.

-f-l-o- said...

Aduh, sinu macha. Manah amat ga nuan acknowledge apai nuan nulis manah baka tu kena ari Apai.

Keep up the good work!

Indai Dara said...

Nel - nya meh nyu ka sebaka pengidup kitai tu. Aku baru udah nemuai agai blog nuan 2 itinya endai nyu ka sebaka ko ati aku din. Auk sama-sama meh nyenguk agai ruai pangan diri ba menua cyber tu lalu meri selamat bekelala ngagai nuan mega.

lyana - nya meh wai sigi amat munyi ko nuan kelalu angkun ke pengawa gerija (sigi jarang diau di rumah nyu ka bebulan bejalai ke menua ulu bejalai ke pengarap) nya meh mai sida ia nelap n mentas kini.

flo - munyi ko melayu nyu tiba2 ati keran amat ke nulis padahal udah ga bisi siti post pasal ari apai- nyu 2 iti post aku sarinya.

Fabulously Sassy said...

Siru amat apai nuan enggau kita. Terharu aku maca. Amat munyi ko nuan, besai pengorbanan apai enggau indai ngambi pengidup bala anak meruan.

bentdaniell said...

Endang cukup manah cerita nuan ngelansa apai nuan Andan..baka apai aku mega..endang cukup nelap ati..jemah ila ka ga aku ngaga article pasal ia..Niang apai aku parai biak maya umur 35 taun nadai laban ketegal ngereja pengawa kayu..endang berasai amai pengudah penadai ia..maya nya aku nganti result form 5..nyau bekenang pengudah nadai niang apai..pengidup bala menyadi aku nyau enda menuku..nyangka agi ngingat ke niang apai..pelajar sida nya nyau enda baka ke sebedau tu jauh amai berubah..nyangka nadai orang ngutap sida, bisi pen nyangka "influence" ia enda baka enggi niang apai..anyway nice blog you have..happy blogging Andan!

Anonymous said...

Andan,
Agi kak aku macha ensera pasal apai nuan tuk. Sinu ninga ia, amat besai pengorbanan apai indai ngagai kitai, biar sida enda makai lauk nyamai enggai meh sida ia enda ngirum ke duit maia kitai belajar jauh. Orang kelia nya aja meh naka penatai pemisi, semua orang pengidup nyu kak sebaka magang sama-sama merinsa meh. Aku tuk suba kala meh negi ngiga burung bayan enggau entelit enggau apai ku dalam kampung, enti bulih jual mar rega ia. Apai ku kala meh ngaga speed boat, tang ngena plywood tebal enggau ring kayu nyadi ke rangka ia. Kena nambah ke belanja ko ia, laban kelimpah melanja kami menyadi, aki ini enggau menyadi apai aku 4 iko agi sekula dipelanja ia magang. Arap Tuhan Nyaga Apai kitai semua lalu arap ke sida semua bergengerai sertang lantang ati belama.

Anonymous said...

Nadai jako bukai aku wai Andan..enti semak nyau ka merap nuan..mantup ke ati aku ti benung lelengau diatu ke menua diatu

Indai Dara said...

endu sudan - bak ya sigi cukup besai pengorbanan apai indai kitai serta enda alah balas

cuthess -nya meh arap ke Tuhan nyaga serta merekat bala apai kitai ka cukup maioh berkorban ketegal meri pengidup agai kitai

debbie - bak ia nyamai-nyamai menua urang enda meh asai menua diri . auk ditu meh kitai mantup ke pengelengau taja enda ulih meda pangan diri meri big hug agai nuan meh tu